Brandwonden voorkomen

Op 17 november kwam Marina Osaer ons toelichten over wat en hoe indien we met dit probleem te maken hebben.Als verpleegkundige en echtgenote van een brandweerman had ze zeker voldoende ervaring om over dit thema te spreken.

Huiselijke situaties aan tafel,ons gedrag in de keuken en hoe we het best reageren als we met een brand geconfronteerd worden waren nuttige thema's.De meeste brandwondenongevallen gebeuren immers in de keuken.Denk maar aan de vele hete vloeistoffen zoals koffie, soep en warm water.Jammer genoeg stellen we vast dat kinderen tussen 0 en 4 jaar tot de grootste slachtoffers behoren.Extra waakzaamheid is dus niet overbodig.

Heb je je toch verbrandt, dan is afkoelen met lauw water gedurende 20 min de beste behandeling.Wacht af om er iets op te smeren tot je advies van de arts hebt,vaak is het niet nodig.

Een rookmelder is tenslotte voor uw eigen veiligheid een nuttig toestel dat iedereen zou moeten hebben.

Wil je er één aanschaffen let dan op volgende tips:
-er moet een testknop aan zijn
-alarmsignaal moet min 85 decibel zijn
-batterij moet een long life type zijn(10 J)
-voorzien van BELAC keurmerk

TOT SLOT:Blijf kalm,verwittig de hulpdiensten, en breng jezelf in veiligheid.We hopen uiteraard dat niemand van ons dit overkomt.