Picardie,op ontdekking in de oise

1 & 2 oktober 2011 Tweedaagse reis naar Picardie
We hadden op een beetje nazomer gehoopt maar we kregen twee zomerse dagen met temperaturen van 25 graden en meer.
Een meevaller dus! Omstreeks 6 u in de morgen stonden we klaar voor onze trip naar  een minder gekend stukje Frankrijk.Op het programma stonden oa. bezoek aan Chantilly,Compiegne en het idylissche Pierrefonds

De koffie met croissant en broodje hebben gesmaakt. We zetten onze tocht verder naar Chantilly.Omstreeks 9u45 komen we aan bij Les Grand Ëcuries de Chantilly,of het paardenpaleis.Een knap stukje architectuur uit de 18 de eeuw.

De eerste indruk :dit zijn inderdaad geen gewone stallen.We bewonderen er verschillende raspaarden .

Na een bezoek aan het museum komen we in arena waar we iets meer leren over paardendressuur.Na de uitleg volgde nog een korte show in klederdracht waar de paarden hun kunstjes toonden.

Het is ondertussen middag ,tijd om iets te eten.Wij worden verwacht in Auberge du Vertugadin voor "supreme de vouillaille,dessert au chocolat et une café.daarna wandelen we verder naar het kasteel.

Daarna waren we toe aan wat ontspanning.Op advies van onze gids Ann maakten we een ritje met het toeristentreintje door het park.Tijd voor wat foto's.

We genieten nog eventjes van het mooie weer en een terrasje vooraleer we naar Senlis vertrekken voor een kort bezoek aan de kathedraal.

Tijd voor wat rust.We rijden nu door naar ons hotel in Compiegne.Na een kwartietje was iederen ingecheckt en klaar om een verfrissende douche te nemen.Om 20:00u  verzamelden we om naar het restaurant te gaan .Een aperitiefje,slaatje met mozarella,steak jambon met pepersus,het karafje rode wijn en tot slot de creme brulee gingen er vlot in.Het werd een gezellige avond.

Zondag 2 oktober,we starten met een lekker ontbijtbuffet.In onze zomeroutfit jawel, vertrekken we naar Compiegne .

We houden eventjes halt op het marktplein van Compiegne.Daarna kwam het paleis aan de beurt.

Door de bossen rijden we naar Pierrefonds,een idylisch stadje vooral bekend om zijn kasteel.Ons middagmaal werd geserveerd in Chalet du lac.Onder één grote pergola stond één lange tafel gedekt, we waanden ons in het zuiden met temperaturen van meer dan 25 graden.De coq au vin liet op zich wachten maar door  het overvolle terras door uitzonderlijk weer hadden we daar wel begrip voor.Na een verfrissend ijsje reden we naar Clairaire d'armistice ,een historische plaats en tevens ons laatste bezoek.

Tot slot hielden we nog een avondstop op Belgische bodem,namelijk in Roeselare.De belegde boterham met een belgisch biertje was een waardige afsluiter.