Bezoek aan het crematorium

Met Allerheiligen herdenken wij onze overledenen.Sommigen kozen om begraven te worden, anderen kiezen voor een crematie. Hoe alles in zijn werk gaat tijdens een crematie werd duidelijk tijdens ons bezoek achter de schermen.Het crematorium bestaat reeds 25 jaar en heeft reeds meer dan honderduizend crematies uitgevoerd.Met vier ovens kunnen hier per dag 24 crematies plaatsvinden.
Onze groep werd in de aula ontvangen.Hier werd uitgelegd wat zoal kan tijdens de dienst.Eigen muziek,een powerpoint,een internetverbinding om eventuele familieleden in het buitenland te laten meevolgen of hun deelneming betuigen,het zijn slechts enkele voorbeelden die het afscheid heel persoonlijk kunnen maken.

Na de dienst gebeurt dan de eigenlijke crematie.Voorafgaand worden eerst alle documenten nagezien en wordt iedere overledene een nummer toegewezen.Dit gebeurt via een vuurvast steentje dat bovenop de kist wordt geplaatst. Daarna gaat de kist in de oven.Het verbranden neemt ongeveer anderhalf uur in beslag. Nadien wordt de as gezeefd en eventuele metalen prothesen worden verwijderd.Tot slot wordt de as in de urne overgebracht.
Het crematorium beschikt ook over een eigen cafetaria en restaurant