Bezoek aan rozenkwekerij Lens

De gewestelijke uitstap ging dit jaar naar Lens rozen.Een kort stukje geschiedenis:
De 'Boomkwekerijen Louis Lens',firma met een lange traditie werd opgericht in 1870. In de aanvangsfase was het een algemene boomkwekerij, maar spoedig nam de rozenteelt de overhand. Drie generaties lang werd de kwekerij bestuurd door de familie Lens en bevond zich in Onze-Lieve-Vrouw-Waver (bij Mechelen). In 1992 werd ze overgenomen door Rudy en Ann Velle-Boudolf en verhuisde naar Oudenburg .

Rudy en Ann namen elk een 35 personen mee voor een geleide wandeling tussen de vele bloeiende rozen op hun kwekerij.

kvlv sint pieters bij Lens rozen

We leren er de verschillende groepen rozen onderscheiden .Ook het onderhoud en de kweek van tuinrozen komt aan bod.

Hun assortiment omvat meer dan 800 soorten;van elegante oude struikrozen tot klimrozen,liaanrozen,bodembedekkende rozen,moschatahybriden,David Austin rozen,botanische rozen,theehybriden en tros-en stamrozen.Kortom de meest waardevolle tuinrozen.Het vraagt toch wat voorbereiding als je een rozenperk wil aanleggen.Wil je een doorbloeiende plant of liever een geurende éenmalig bloeiende roos? Niet gemakkelijk,hier zullen ze je zeker helpen bij uw keuze.

Tot slot werd ook het kweken van de roos verduidelijkt. Alles begint met een stukje wilde roos waarop een andere variëteit word geent. Daarvoor worden tijdens het seizoen een vijftiental jobstudenten ingeschakeld.De volgende stap is alles inpotten en daarna gaat alles naar het veld.Het duurt uiteindelijk twee jaar vooraleer de roos klaar is voor verkoop.
Ben je van plan rozen te planten,ga dan zeker eens een kijkje nemen tijdens de bloei,maak je keuze om dan in het najaar je aankopen te doen.

www.lens-roses.be