Gezondheid te koop

29 februari staan we even stil over het thema "Gezondheid"

Dhr Ghislain Christiaens vertelde ons interessante weetjes rond dit thema.
We hadden het vooral over de invloed van de reclame tov de voeding.Hoe laten wij ons beïnvloeden,lezen wij dat etiket op de verpakking enz. Het is toch wel eventjes schrikken als we het produkt ontleden,denk maar aan het percentage vet,suiker,bewaarmiddelen en dergelijke.

Dat Ghislain ook zeker een voorstander is van onze gezonde boerderijprodukten werd al snel duidelijk. Een lekker stuk fruit is minstens even goed dan dat glaasje fruitsap met toegevoegde suiker.En dan de cholesterolverlaagende boter?Blijkt dat het geen zin heeft om die boterham dik te besmeren,een dun laagje volstaat. Het is ook beter dat niet alle gezinsleden hiervan consumeren .Of de ene yoghurt die onze darmflora op peil houdt?Geef toe ,het is een onderwerp waar je in twee uurtjes zeker niet alles hebt vertelt.

Uiteraard keken we ook eens of we wel goed,gezond bezig zijn.De reële inname grafiek van de Belgen vertelt ons toch een en ander.

Zoals bv:
-water:aanbevolen=1,5 lit per dag/ we drinken slechts 1,2 lit
-brood en aardappelen:aanbevolen175-420 gr per dag/we    gebruiken gemiddeld 144gr brood per dag,aardappelen 210-350 gr per dag
-groenten:300 gr per dag/we gebruiken slechts 145 gr
-fruit:aanbevolen 250gr-375 gr per dag/gemiddelde 120gr ,is eigenlijk maar 1/3
-melkprodukten:450-600 gr of 3-4 glazen/gemiddelde=158gr
-kaas:20-40 gr per dag/we gebruiken gemiddeld 30 gr wat binnen de aanbeveling valt
-vlees of vleesvervangers:aanbevolen:75-100gr per dag/duidelijk hier nog verbetering nodig
-vetten:25gr aanbevolen/max 5 gr per snede brood
-restgroep:deze omvat alcohol,koeken,gebak,sauzen...Gemiddeld gebruiken we 434 gr of 645 cal.slechts 5,6% eet minder dan 100 gr uit die restgroep, 2,3% neemt dagelijks minder dan 150 cal uit deze groep.Proficiat als jij bij deze groep behoort!!!

Tot slot eventjes aandacht voor onze kleuters.

Zij eten nog steeds te weinig fruit en groenten en drinken te weinig melk.Wat vetten betreft,slechts 1-9% voldoet aan de aanbevolen portie(15-25gr) per dag.
Ook vezels,water en vit D inname  is te laag bij kleuters.

Niet vergeten een dagelijkse portie beweging is ook essentieel  voor een goede gezondheid! Voldoende stof tot nadenken.Veel variatie en gezonde produkten en onze voedingsdriehoek respecteren is zeker een stap in de goede richting!