Lekkers uit zeeland

Op een mooie herfstdag,eind september maakten wij onze halve dagtrip naar Yerseke.
Het programma stond helemaal in het teken van hun streekspecialiteiten nl  mosselen en oesters.Rond 15 u kwamen we aan in het "dorpshuis DE ZAETE" voor de koffie en zeeuwse bolus.Ondertussen bekeken we beelden van de visserij. Al snel werd duidelijk dat dit hard labeur is.

Daarna gingen we alles wat van dichterbij bekijken in het bedrijf van "Prins en Dingemanse".Ruim 16000 KG mosselen worden in het mosselseizoen dagelijks gewassen,ontbaard en verpakt.6O% van de produktie is voor België bestemd.

Kvlv sint pieters bezoekt de Oesterij

Mosselen vijf minuten koken,opschudden,gemakkelijker kan niet.Maar de restaurantkeuken is altijd op zoek naar het ultieme als het gaat om efficiëntie.De steamer is niet meer weg te denken om die reden.Het voordeel is een kortere bereidingstijd dan in de pan en er moet geen extra vocht toegevoegd worden. Dus een  betere smaak en het vleesgewicht is hoger,en als klap op de vuurpijl zou het ook nog gezonder zijn! Mosselen kunnen dus perfect in papilotte stomen op de  barbecue.Proberen?

Na het boeiend bezoek namen de gidsen ons mee voor een toertje in de haven.Bij het standbeeld van het mosselmannetje hielden we even halt en kregen we uitleg over de verschillende afgebakende percelen in de oosterschelde.Uiteraard werd ook nog bij een oesterbedrijf een bezoekje gebracht.

Zo lagen ze op ons te wachten,de zeeuwse creuse of de zeeuwse platte oesters.
Proeven kwam er ook aan te pas! Voor de ene één heerlijkheid, voor de andere een héle uitdaging om te proeven.De foto's spreken voor zich...

Goed om weten:
-zeeuwse creuse:een zilte smaak met fruitige accenten
-zeeuwse creuse speciaal:een romige zilte smaak
-zeeuwse creuse caresse:fluweelzachte zilte smaak met zilte nasmaak
-zeeuwse platte oester:een verfijnde romige,zilte smaak
-zeeuwse platte oester caresse:de topper van het assortiment,uniek product dat slechts enkele
maanden per jaar verkrijgbaar is.

Nu we er alles van af wisten restte ons alleen nog het proeven van de mosselen.Daarvoor hadden we gereserveerd in het "Sequoiahof in Vlake".Voor we aan tafel gingen kregen we eerst nog het tuinverhaal van de eigenaar en nadien konden we zijn creaties bewonderen.

Rond 19u30 was het dan zover.De geur van vers gestoomde mosselen deed het water in de mond komen.Iedereen startte met een kleine portie maar onderussen werd steeds bijgevuld  zodat de 60 kg voor onze groep toch zo goed als op waren. Rond 21u verlieten we Vlake.Tijdens de terugrit had de chauffeur Steven nog voor een extraatje gezorgd.We konden meegenieten van de theatershow "Droog" van Fhilip Geubels.De rit was zo voorbij en we kwamen lachend in Brugge aan!

Bedankt Claudine Viane voor de mooie foto's