Dinsdag 27 maart  vertelde  Mevr Charlotte Callens ons héél wat over onze voeten.
Een 20 tal leden kwamen ondanks het schitterende lenteweer toch meeluisteren.En gelijk hadden ze.
Charlotte gaf immers een boeiende uiteenzetting.Zo leerden we dat we een normale,een holvoet en een platvoet te onderscheiden.Hoe weet je nu welke voet je hebt ?Héél eenvoudig.Jose liet een voetafdruk maken. Je smeert je voet in met vaseline en gaat op een zwart blad staan,daarna strooi je er talkpoeder over en krijg je heel duidelijk de vorm van je voet te zien.

Ook met de tenen zijn er nogal wat problemen,denk maar aan een klauwteen of hamerteen. Met een op maat gemaakte orthese krijg je wel meer comfort.
Kalk- of schimmelnagels zijn ook een vaak voorkomend probleem. Daarnaast zijn er ook nog de huidproblemen zoals kloven of te te hevig transpirende voeten.Beiden zéér vervelend.
Uw voeten dagelijks insmeren met een vochtinbrengende creme,indien mogelijk zelf tweemaal per dag.Een zoutbadje is dan aanbevolen voor zweterige voeten,en zelfs cayennepeper in de kousen kan  helpen.

Tot slot ook nog aandacht voor de schoenen.

We houden rekening:
- met de lengte van onze voet +1cm
-de breedte meet je rond de bal van de voet
-hakhoogte mag max 2,5cm hoog zijn .Hogere hakken overbelasten de voorvoet!
-het hielstuk moet stevig zijn.Slippers of sandalen beantwoorden hier niet aan.
-de tenen moeten altijd iets kunnen bewegen,ook in laarzen of sportschoenen
-een teensprong zorgt voor beter stapcomfort (de top van de schoen staat iets van de grond)
-een schoen mag in t' midden niet plooien,aan de top wel
-slippers zorgen voor klauwtenen of hamertenen.

Natuurlijk zondigt iedereen wel eens hiertegen,want dat modieuze schoentje is meestal iets smaller met een hoger hakje.Regelmatig afwisselen is hier de boodschap!
Zijn er problemen wendt je tot een podoloog of orthopedist.
Orthopedie Deprêtere,eerder al bezocht, is ook een speciaalzaak hier op St -Pieters.Iedereen genoot achteraf nog van koffie met flantaart door Nicole(bestuurslid) gebakken.