Antwerpen en Coca-Cola

Woensdag 22 mei was een bezoek aan het MAS geprogrameerd. We vertrokken om halfacht richting Antwerpen.Keurig op tijd, zelfs iets te vroeg kwamen we aan bij Brasserie STORM.
Heel toepasselijk in deze  tochtige buurt.De lekkere Illy koffie smaakte .De croissant liet even op zich wachten ,vanwege het vroege aankomstuur, maar werd keurig en warm opgediend.Om 10 u stipt trotseerden we de ijzige wind en volgden we de gidsen voor een korte stadswandeling rond het Mas.

De gidsen vestigden onze aandacht op de dokken aan weerzijden van het impossante gebouw,de geschiedenis en de invloed van Napoleon voor de haven.Iets werder bezochten we het Felix archief,een historisch een mooi gerestaureerd pakhuis met nog restanten van de havenactiviteiten..

De onaangename wind bracht ons toch iets sneller terug naar het Mas om het ook binnenin van dichterbij te bekijken.Het gebouw bevindt zich op t'Eilandje en verbindt als het ware stad en haven.Het werd geopend op 17 mei 2011 en krijgt dagelijks heel wat bezoekers over de vloer.Binnenin bevinden zich prachtige museums en bovenaan vind je zelf een sterrenrestaurant.Neen daar gingen we niet eten! Helemaal boven heb je een prachtig zicht over Antwerpen.

Op een zonnige dag moet het prachtig zijn maar met de somberste meimaand sedert jaren zijn we al blij dat we het droog houden.De klok wijst 12u en we vertrekken naar Wilrijk voor ons middagmaal.
De keurig gedekte tafel in de Gouden Legende doet vermoeden dat alles hier in orde zal zijn en dat was het ook. Lekker soepje,varkenshaasje met wokgroentjes en pepersaus, een glaasje wijn,pannekoek en koffie ,meer moest het niet zijn.Prijs,kwaliteit en bediening dik in orde!

Daarna gaat het richting Coca-Cola,het distibutiecentrum in Wilrijk.
Coca-Cola is uitgevonden in
1886 door de apotheker John Pemberton .
Het werd verkocht in kruikjes, als dikke siroop die je zelf moest aanlengen met water. Nadat een barman op een gegeven moment het idee had om het te mengen met koolzuurhoudend water is Coca-Cola ontstaan zoals we het nu kennen.
Ondertussen heeft Coca-Cola 17 merken in haar portefeuille: Coke Regular, Coke light, Coke Zero, Sprite, Fanta, Minute Maid, Chaudfontaine, Aquarius, Burn, Nalu, Nestea, Nordic Mist, Monster, Capri-Sun and glacéau vitaminwater, Viva en Rosport.
Per dag worden er in België meer dan 10 miljoen dranken van de verschillende Coca-Cola- merken geserveerd ofwel bijna 1 drankje per Belg per dag.Een gigantisch bedrijf ongetwijfeld.
Het bezoek zelf:
Eerst kregen we een korte voorstelling van het bedrijf via een blitsend filmpje.Daarna werden de vele produkten voorgesteld.En dan kwam het interressantste deel nl het produktieproces.Geequipeerd met hoofdeksel en audiofoon waren we klaar voor de grote tocht.Uiteraard mochten we geen foto's maken maar wat we zagen maakte toch wel indruk.Na een uurtje en vele trappen kwamen we weer in de ontvangstruimte terecht.Aan de automaten konden we een drankje kiezen.

Tijd om eventjes uit te blazen.Via de autostrade en in volle spits loodst de chauffeur ons richting Aalter voor onze avondmaaltijd. Een verzorgde boterham en een streekbiertje maakten het af.