Blijf praten over wat je wil

Slechte communicatie of helemaal geen communicatie is een belangrijke oorzaak van problemen bij iedereen ,en zeker bij ouderen.
Het doel van deze namiddag is ons beter weerbaar maken .Johan vertelt ons allerhande situaties uit zijn familie en leefwereld. Waarom komt het tot een conflict? Een belangrijke oorzaak is er zijn meerdere generaties in een gezin die allen een andere opvoeding meekregen. De gedachtengang van opa is niet dezelfde als iemand uit de miliniumgeneratie. Ook de levensloop verschilt nogal. Je kan natuurlijk veel oplossen door goed te luisteren en elkaar te begrijpen. Heel belangrijk is ook het lichaamscontact behouden en vooral de kabel niet doorsnijden zoals Johan het zo mooi omschreef. Een kink in de kabel herstelt, eenmaal doorknipt komt het vaak nooit meer goed. Wil je een goed gesprek zorg dan voor oogcontact en open vragen zoals wat, wie waarom enz. Steek je problemen niet onder de tafel maar praat erover, durf soms neen zeggen. Het spreekwoord horen, zien en zwijgen is hier niet van toepassing.

Carine had  een lekkere fruittaart gemaakt. Samen met dat tasje koffie ,een aangename afsluiter. Wij danken Johan Vandezande voor een boeiende namiddag.

___________________________________________________________