Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Luxemburg en de moezelvallei

Het eerste weekend van oktober  in de vroege ochtend vertrokken we richting Groot Hertogdom Luxemburg. Rond de klok van 9 u hielden we halt in Wanlin voor een express ontbijt. Daarna nog een klein uurtje naar bestemming.
Luxemburg staat bekend om een van de rijkste steden van Europa met niet minder dan 150 banken. De wijk Kirchberg typeert zich dan vooral in moderne gebouwen waar vooral de zakenwereld en de banken gehuisvest zijn.Van hieruit hebben we een prachtig zicht op de stad ,ons eerste fotomoment.

Daarna rijden we naar het centrum .Nergens anders vloeien de overblijfselen van oude forten en hedendaagse architectuur zo discreet in elkaar over .De oude stad maakt trouwens al heel lang deel uit van Werelderfgoed Unesco. Valerie ,onze gids,leidt ons er naar toe.

Via een van de vele winkelstaten kwamen we aan Brasserie du Cercle waar we ons middagmaal namen. Met paté en croute, vol au vent met frietjes en tot slot een appeltaartje met ijs,  was de honger snel gestild. Klaar voor deel 2: de Kazematten

Na de boeiende rondleiding hadden we nog wat vrije tijd om in de winkelstraten rond te kuieren. De klok wijst half zeven, tijd om ons hotel te ontdekken!
Hotel Park Inn, van de keten Radisson,is eigentijds en zeer verzorgd.

In een naburig restaurant werden we ontvangen voor het avondmaal. Een driegangenmaaltijd met aperitief, wijn en snaps, een vlotte ober,iedereen geniet ervan. We sluiten hiermee onze eerste dag af.

Het rijkelijk ontbijtbuffet heeft gesmaakt.We checken uit rond half negen en zijn klaar voor onze moezeltrip. We verlaten Luxemburg en rijden naar Veldenz. Onderweg genieten we van de prachtige natuur en de vele valleien. Valerie neemt ons mee naar een mooi panorama uitzicht voor een fotomoment.
Ondertussen wordt in Wijnhuis Platz alles voor ons klaargezet. Bij aankomst stappen we over op de huifkarren, één voor vrouwen en één voor de mannen. Tijdens de rit werd er ook geproefd .Na een halfuurtje tussen de wijnvelden houden we halt. Werner,de wijnboer, geeft ons een vlot verstaanbare uitleg over de druiventeelt en wijn maken. We begrijpen al snel dat een duurdere wijn meer handenarbeid heeft gekost en de druiven voor die wijn ook van eerste kwaliteit zijn. Daarna bergafwaarts naar de wijnkelder voor de echte proeverij. Een vijftal wijnen werden geproefd en wie zin had kon een kistje aankopen.

In het restaurant werden ondertussen de tafels gedekt .Lekkere groentesoep, warme beenham met groentjes en ijstaart met kersen werden in mum van tijd opgediend. Er rest ons nog een laatste verkenning in Bernkastel-Kues en tot slot een boottocht op de moezel.

Het gezellige Bernkastel met zijn mooie vakhuizen, en souvenier  winkeltjes, we zouden hier nog wel een nachtje blijven. Helaas kan dit niet en moeten we met een korte wandeling genoegen nemen.Een reden te meer om nog eens terug te keren. Met een bootocht op de Romantica genieten we nog van de mooie heuvelflanken .

Valerie staat ons op te wachten en brengt ons naar de bus waar onze terugtocht wordt aangevat. Tijd om wat uit te blazen . In Affligem is nog een avondstop voorzien.In het gasthof d'oude Brouwerij wacht ons een boterham met affligemse kaas en superano met een fris slaatje en een streekbiertje.

Nog enkele kilometer te gaan en dan moeten we afscheid nemen van Sven en Nathalie en onze groep. We komen keurig op tijd aan in Brugge. Iedereen is moe maar héél tevreden. Missie geslaagd!
Dank aan Albion Tours
Misschien mogen we stilaan dromen van een volgende tweedaagse....