Helleborus Wilgenbroek/Bloemschikken

Vrijdag 6 februari waren wij te gast op de helleboruskwekerij Wilgenbroek te Oostkamp.Patrizia,onze consulente heette ons van harte welkom en gaf een klein woordje uitleg omtrent de komende vernieuwing van Kvlv.Deze namiddag was er alvast een voorbeeld van.

Onze namiddag begonnen we met een bloemstukje.
Mevr Ann Muylle van www.bloemen-miramar.be leerde ons in een korte tijd een modern vaasje te maken ,afgewerkt met helleborus.

Wij maakten het kleine model op de foto.

Stap voor stap werd alles uitgelegd. Het mooiste resultaat bekom je als je er drie maakt van verschillende grootte.Ze toonde ons ook hoe we de grote vaas thuis konden maken,heel simpel.

Nu nog een mooie plant uitkiezen en het was klaar.Tijd voor koffie en zelfgebakken taart,altijd succes. Daarna volgde de rondleiding in het bedrijf door de zaakvoerder zelf.Er worden ook veel vaste en groenblijvende planten aangeboden. De consument stelt door de jaren heen meer eisen aan de plant.
Een sterke ,ziektevrij,onderhoudsvriendelijk, geurend en langbloeiend zijn maar enkele vb.Als kwekerij proberen ze daar een mooi assortiment aan te bieden.Hun topprodukt is natuurlijk de helleborus  of kerstroos waarvan 80% wordt uitgevoerd.Ook dat was in het begin een hele onderneming.Een half miljoen plantjes verschepen naar Japan,vijf weken onderweg ,niet simpel.

We onthouden vooral dat het intensief werk is .Het vermeerderen en creeeren van nieuwe plantjes en nieuwe soorten ontwikkelen via bestuiving gebeurt nog steeds met de hand.Als kwekerij zijn ze er zeker in geslaagd om een mooi aanbod aan te bieden.Het resultaat van jarenlang werk en veel geduld.

Wil je ook eens deze kwekerij bezoeken:

www.hetwilgenbroek.be