Ouder worden,een gave

Ouder worden, een gave met Brigitte Druwe             2/2/15

Een boeiend thema zo bleek uit de talloze opkomst.Het was natuurlijk ook de eerste activiteit van het jaar en we hadden elkaar dan ook veel te vertellen.Het lukte ons toch om iedereen stil te krijgen zodat we Brigitte het woord konen geven.Brigitte zelf ook niet meer van de jongsten was dan ook de geschikte persoon voor dit onderwerp.Dat we de ouderdom niet kunnen tegenhouden dat kunnen we niet vermijden maar we kunnen er wel zo positief mogelijk mee om gaan.Het aanvaarden,het loslaten en het verzoenen met je eigen leven ,daar komt het op neer.Ze vertelde ons ondermeer enkele herkenbare verhalen uit haar eigen omgeving met de nodige humor,zo kennen we Brigitte.Dat we op 20 jaar nog niet om onze nalatenschap bekommerd zijn ,akkoord maar als je wat ouder bent dan kan het geen kwaad om daar eens bij stil te staan.Als de nakomelingen je spullen naar waarde schatten dan ga je nadenken.De ongemakken van het ouder worden nemen we er graag bij maar we hopen dat onze hersenen het zo lang mogelijk goed doen.Als je vriendengroep waarmee je wekelijks naar de markt gaat steeds maar kleiner wordt tot je tenslotte nog alleen over blijft...het stemt tot nadenken,ben ik ook al...Natuurlijk kan je terugkijken op een heel leven ,we maken immers een hele evolutie mee.We leerden kennis maken met de auto,de tv,de computer en de gsm.Het zijn maar enkele voorbeelden.Of het vroeger beter was of nu,dat laten we in het midden maar dat alles mogen meemaken daar zijn we dankbaar voor.Het is immers niet iedereen gegeven.
Tot slot nog een stukje poezie:"Mijn jonge jaren"

MIJN JONGE JAREN

Met weemoed denk ik aan mijn jonge jaren

want ook ik wordt nu al een beetje grijs

In mijn gezicht zitten er lijnen,de ouderdom eist zijn prijs

Weg zijn de strakke billen en de mooie lijn

Ook al zou ik het anders willen,het hoort bij het ouder zijn

Het verstand komt met de jaren,waarom vergeet ik dan zoveel

Toch heeft ouder worden ook zijn voordeel

Al deed ik wel eens verkeerd,

het maakte me tot wie ik ben en het leven heeft me veel geleerd.

Na deze boeiende vertelling genoten we nog van lekkere koffie en pannenkoeken a volenté.