Uitstap Brabants Haspengouw

Zaterdag 30 mei vertrokken we in de vroege uurtjes richting Brussel,Leuven en vervolgens naar Helecine.Voor velen en ook voor mezelf een onbekende bestemming.Iets voor 10 kwamen we aan en konden we genieten van een tasje koffie en een glaasje fruitsap en enkele boterkoekjes.Een goede start!

Aansluitend volgde het bezoek aan het domein.De nederlandstalige gids deed zijn uiterste best en vertelde ons heel wat over de geschiedenis van het kasteel.Hij was er goed thuis en had er jaren geleden als loodgieter nog gewerkt.

Het kasteel wordt nu regelmatig verhuurd voor feesten en evenementen en dat laat zijn sporen na.De monumentale trap in eik werd ooit in het wit geschilderd omdat een bepaalde architect dat mooier vond? Ondertussen werd hij in zijn orginele staat hersteld maar het hout is wel beschadigd.Nu zou iemand hem liever in het blauw verven...we staan er versteld van.

Tot slot mochten we ook nog de ijskelder,die er een beetje verwaasloosd uitzag,bewonderen.De verhalen van Freddie maakten de rondleiding toch boeiend.Ondertussen werden wij verwacht in het restaurant voor het middagmaal.Kaaskroketjes,vleesballetjes in biersaus en een ijsdessert.Tot slot boden ze ons nog koude koffie aan (het overschotje van het bij het ontbijt) Foei! Na onze opmerkingen kwam er  toch nog verse koffie.

Tijd voor het namiddagprogramma.We verlaten Helecine en rijden naar Jauchelette voor een bezoek aan Abdij La ramèè en het fructurarium  ,of wat er nog van overblijft.Met een gids bekijken we het domein van langs de buitenkant, een prachtig gerestaureerde hoeve met bijgebouwen waar nu vele congressen plaatsvinden.Het blijkt al snel dat we als vereniging niet zo welkom zijn op hun privé domein.Gelukkig stoort Monique ,onze gids, daar niet aan en hebben we toch hun prachtig domein kunnen begluren.Aan de ingang hangen vele naambordjes van bedrijven die het complex sponseren...Het stemt tot nadenken.

Van daaruit reden we verder langs de tumulus van Glimes, een oude grafheuvel van de romeinen, naar Jodoigne.We maken een wandeling langs het mooie stadhuis en bezoeken de kapel Notre Dame.De kapel doet ook dienst als theaterzaal maar behoudt toch nog een klein afgesloten stuk waar nog diensten één maal per week doorgaan.Voor we de stad verlaten nemen we nog tijd voor een koffie met taart blanc doré,een kaastaart van de streek.

We verlaten Wallonie en rijden richting Beernem voor onze avondstop.In Cafe"De Bolzak" krijgen we een reuze boterham met gerookte ham en een streekbiertje.Sommigen hadden groten dorst!!!

Rond het tijdstip van 21u bereikten we terug Brugge.De onbekende omgeving werd gesmaakt en iedereen was zeer tevreden.We plannen dus alweer onze volgende uitstap...