Suikerfabriek en Averbode

Woensdag 4 oktober vertrokken we richting Tienen.Na een rit van twee uur en weinig file kwamen we rond 10u15 aan in de cafetaria voor onze koffiestop.We genoten van de koffie met de tatapoem of een tiense appelflap.Daarna reden we verder naar de suikerfabriek waar onze rondleiding om 11u begon.Na een inleidende film begon de fitnesstraining  met een wandeling buiten en daarna enkele trappen doorheen de fabriek.De gidsen hielden met iedereen rekening zodat alles lukte volgens eigen tempo.Van "biet tot klontje", het is inderdaad een heel proces.

Na de oogst worden de bieten gewassen en daarna gesneden tot snijdsels.Daarna volgt de diffusie ,het gebruikte water bevat steeds meer suiker.de pulp wordt veevoeder.Na de zuivering volgt de verdamping.Kristalisatie en drogen zorgen voor de suiker zoals wij die kennen.Enkele cijfers:Jaarlijks ongeveer 3500000 ton suikerbieten worden door 600 medewerkers in 8 vestigingen verwerkt tot 2096000 klontjes per jaar.Hiervan is 90% voor de industie en 10% voor de consument.Het bedrijf onvangt ongeveer 10000 bezoekers per jaar.

Als laatste wandelden we langs de vele uitstalramen waar verschillende verpakkingen van weleer waren uitgestald.Tot slot mocht iedereen nog een pakje cassonade mee naar huis nemen.Tijd voor het middagmaal.In Kumtich in feestzaal Vogelzang smaakte de tomatensoep met balletjes,veéél balletjes.Aansluitend kalkoenfilet met druiven en kroketjes en als afsluiter een koffie.Klaar voor deel twee "Averbode".

Bij het binnenkomen van dit prachtige domein werden we even stil.Een prachtig domein in de natuur waar de stilte je overvalt.Twee gidsen namen ons mee op sleeptouw door het domein en de kerk.Op de foto's het mooie houtsnijwerk in de kerk,let op de engeltjes ,allen heel verschillend.

Tot slot kwam er nog een broodmaaltijd in de Abdijcafe Het Moment.Samen met het abdijbiertje een waardige afsluiter.De omgeving en rust nodigt uit om eens de vele fietsroutes eens uit te testen samen met een ijsje uit de "lekdreef".