Dagreis Colruyt en Beloeil

Woensdag 16 mei vertrokken we met een volle bus richting Ghislinghien. Hier is de vestiging van Colruyt "wijn en koffie".Bij aankomst worden we verwelkomt met een kopje koffie en krijgen we een powerpoint met uitleg over de werking van het bedrijf.

Met aangepaste kledij en veiligheidsbril bezoeken we eerst de wijnbottelarij.Iedereen helpt elkaar.Van leeggoed reinigen tot het hervullen van de flessen,alles komt aan bod.Als laatste bekijken we de etiketering en het verpakken van de flessen.

Opnieuw omkleden om de koffieafdeling binnen te gaan.We hadden veel geluk want de nacht ervoor was er brand ontstaan in het bedrijf. Alles was vlug onder controle maar er was toch nog een brandgeur door het voorval.We wandelden door de stapelplaats waar de vele soorten koffiebonen gestapeld zijn.Waar is de tijd van aleen dessert en moka? Nu is het gamma inmens groot en zeer uitgebreid.Vroeger alleen bonen,daarna gemalen koffie en nu ook al de pads.Er is dus een hele evolutie door de jaren heen.Uiteraard werd er ook nog een wijntje geproefd en om het af te maken kreeg iedere bezoeker een pakje koffie en een flesje wijn mee naar huis.Dank aan Colruyt! Ondertussen is het middag en gaan we verder naar Beloeil voor het middagmaal.

Rond half drie startten wij de rondleiding in het kasteel.Imposante kamers met mooi meubilair,schilderijen en portretten zoals je kan verwachten.Het kasteel kan toch wat restauratie gebruiken zo stellen we vast. Aansluitend maken we nog een treinrit door het park.

Met een groepsfoto namen we afscheid van het domein .We rijden richting Lichtervelde naar "De Voerman" voor een croque met groentjes als avondmaal.Hierna keren we huiswaarts .