Zomerfeest met deMugge van Brugge

Dagreis Asperges ,het witte goud

Woensdag 22 mei trokken we richting Zeeland voor een bezoek aan een aspergeteler.Asperges "De letter & zo"in Koewacht biedt ons
bij ontvangst een heerlijke kop koffie en boterkoek aan. Ondertussen vertelt de zaakvoerder uitvoerig over het ontstaan en de werking van het bedrijf.Daarna gaan we naar het atelier waar de asperges gewassen ,gesorteerd,geschild en verkoopsklaar worden gemaakt.

De asperges worden van het land in het water gelegd en vervolgens gewassen.Het schillen gebeurt volledig automatisch.Sinds kort via een nieuw systeem wat meer rendement heeft en minder arbeidskrachten vergt.

Aansluitend gaan we naar het veld waar we de aspergeteelt van dichterbij bekijken.Een kort ritje met de huifkar brengt ons er naartoe.Dagelijks worden honderden asperges gestoken door Poolse arbeiders die in het seizoen op het bedrijf overnachten.Een asperge wordt gestoken om te rooien.Een aparte techniek zo blijkt.

Ondertussen is het bijna middag en uiteraard kunnen we het niet laten deze lekkerij te proeven.En waar kan dat beter dan in het bedrijf zelf.Aspergesoep,asperges met beenham en krieltjes,alles aan volonté.Zelfs een aspergebier is er ook verkrijgbaar.

In de namiddag reden we iets verder naar het vestingstadje Hulst.Met een gids verkenden we de stad.Daarna hielden we nog halt voor een avondstop.in Westdorpe.In "De Baeckermat" werden we getrakteerd op een belegd broodje met kip en bacon. Zo werd ook deze dag afgerond en reden we verder richting Brugge.