In de vroege morgen vertrokken wij op 5 oktober richting Duitsland.
Halfweg hielden we halt voor een korte ontbijtstop om dan onze weg verder te zetten naar Ahrweiler,een prachtige plaats in het Ahrdal,omgeven door natuur en wijngaarden.Het nieuwere Bad Neuenahr met zijn kuuroorden en jugendstil huizen en Ahrweiler het oude en schilderachtige gedeelte.Valerie neemt ons mee langs mooie plekjes.

Na de wandeling met onze gids was er nog wat vrije tijd om rond de kuieren.Het middagmaal werd geserveerd in een typisch Duits restaurant.

In Mayschoss bezoeken we het wijnbouwmuseum en historische wijnkelder.Een proeverij mocht hier zeker niet ontbreken.We konden zelf wat sfeer opsnuiven van de wijnfeesten en er kon zelfs een kort dansje geplaatst worden.Kortom de sfeer zat erin.Zou de wijn daar voor iets tussen zitten?

Onze eerste dag zit er bijna op.Rond 18u checken we in bij hotel "Maria Laach" vlakbij de beroemde benedictijnenabdij.Spijtig dat dit bezoek niet was voorzien was een terechte opmerking.Het avondmaal was in buffetvorm.Er was een goede appetit zodat we soms wat moesten wachten maar er was ruim voldoende.Tijd voor nachtrust.

Sommigen werden tijdig gewekt door de klokken van de abdij voor het ontbijt.Straks stond ons een pittige wandeling te wachten en Valerie had niet overdreven.Maar er was geen andere optie en elk op zijn tempo kwamen we bij de Regierungsbunker aan.

De grootste atoomschuilkelder ooit gebouwd is echt een must om te bezoeken.

Met wat vertraging om binnen te geraken konden we dan toch vlotjes aan het bezoek beginnen.Gelukkig hadden we in onze groep enkele vertalers want de uitleg was duits of engels.Een blik op de deuren bezorgt ons kippevel en ook de omvang van de bunker is moeilijk te bevatten.Het werd gebouwd als toevluchtsoord voor de regering in geval van een atoomoorlog.Van hieruit zou men het land verder kunnen besturen.Met het einde van de koude oorlog en het prijskaartje om dit gebruiksklaar te houden, verdween de noodzaak om dit te hebben en werd een klein gedeelte opengesteld voor het publiek.

Na de rondleiding ging het bergaf naar de bus,toch iets gemakkelijker.

We reden terug naar Bad Munstereifel ,een middeleeuws stadje voor ons middagmaal.Na de duitse stoverij en kersenpap vertrokken we dan naar Monschau.Het is vooral bekend voor vele historische vakwerkhuisjes en gezellige steegjes.Door tijdsgebrek werd het een blitsbezoek maar we konden toch een indruk krijgen van dit mooie stadje.Hierachter reden we naar Drongen waar we met nog een broodjesbuffet de avond afsloten.

Een gevarieerde reis waarvan vooral het bezoek aan de wijnkelder en de bunker nog lang zullen bijblijven.