Bestuursuitstap 2012

Op een zwoele 4 juli kwamen wij bijeen voor onze jaarlijkse uitstap. Dit jaar kozen we voor een bezoek aan het  KASTEEL VAN WIJNENDALE te Torhout. Een deel van de groep besliste om dit per fiets te doen,de andere kozen voor de auto. Op een paar km van het kasteel begon de lucht al aardig zwart te kleuren.Een paar minuten later begon het inderdaad te druppelen en we schuilden wat onder een boom.Iets later besloten we toch verder te rijden.Het gevolg was dat we goed nat ter bestemming arriveerden.Na wat gemopper scheen de zon opnieuw en optimistisch als we zijn ,we zouden wel droog thuis geraken???

De gids stond ons al op te wachten en nam ons mee naar het  19de eeuws kasteel.De noordelijke vleugel dateert uit de 15 de eeuw. Kasteel Wijnendale was doorheen eeuwen heen vooral een jachtslot. Verder kregen we vooral een antwoord op volgende vragen.Hoe verliep het dagelijks leven van de bewoners, met hun grote feesten en banketten? Hoe was het om te werken op het kasteel? Wie waren de machtigen der aarde die in de loop van die duizend jaar op het kasteel verzamelden om belangrijke, politieke zaken te regelen?

Elke zaal van het museum belicht een bepaalde periode uit de rijke geschiedenis van Kasteel Wijnendale. Markante figuren en gebeurtenissen passeren de revue. De tocht begint bij de huidige kasteelheer Matthieu de Wynendaele. Zijn familie bewoont al vijf generaties dit kasteel. Na ettelijke verdere sprongen in de geschiedenis, van Leopold III over de feodale Neuburgs, Maria van Bourgondië en de Gwijde van Namen, eindigt de tocht bij het prille begin van dit slot, onlosmakelijk verbonden met de figuur van Robrecht de Fries en de Torhoutse Jaarmarkten.Het was ook hier op dit domein dat Maria Van Bourgondie een dodelijke val maakte van haar paard.

Na de boeiende rondleiding was het helaas al 17u30 en weer werd het donker.We besloten snel richting Brugge te rijden omwille van dreigende wolken.Maar helaas op grondgebied Aartrijke sloeg het onweer toe in al zijn glorie.Gelukkig konden we bij een familielid van Katrien schuilen en ondertussen proeven van de lekkere aardbeien van eigen teelt.Wat bleek nu toen we daar net waren was ook onze patattenhandelaar Marc Wyseur ,lid van onze vereniging,daar aan het leveren.Een blik in de lege laadruimte van de camion bracht ons aan het nadenken.We onderhandelden met de chauffeur en ja we konden onze fietsen met de auto meegeven.Katrien en Liliane reisden mee via Hertog Jan naar Brugge. De rest kon meerijden met een toevallige klant van de aardbeienboer.Tijdens de rit naar Brugge kwamen we te weten dat die mevrouw ooit nog in onze vereniging had opgetreden.
Van toeval gesproken!!!

We hebben onze babbel bij de koffie gemist maar toch nog een avontuurlijke dag beleefd.We bedanken Marc Wyseur en Tavenier Els om ons en onze fietsen veilig en droog thuis te brengen.
www.patat.be
www.patrick-els.be