Vrouwen in de Groote Oorlog

Halve daguitstap op 19 september.Rond de klok van half twee reden we richting Diksmuide.We hielden halt bij de IJzertoren ,meteen een eerste herdenkplaats.Te voet stapten we naar Brasserie "De Tapperij" voor een verwennerij. Een tasje koffie met verse appeltaart viel dan ook in de smaak.Ondertussen kwam ook gids Johan ons vervoegen en zo konden we vertrekken voor de rondrit.Vlakbij een eerste stop bij De Dodengang(loopgraven van 14-18) Totaal vernieuwd en interessant bezoekerscentrum.Het valt op hoe dicht Belgen en Duitsers elkaar belaagden.

Op het domein zelf kan je van dichtbij ervaren hoe alles zich afspeelde.

Vandaar ging het verder naar Nieuwekapelle waar op het kerkhof Le maman des soldats,madame Tack, lag begraven".In Vladslo gingen we het duitse kerkhof bezoeken.Opvallend hier zijn de graven waar in ieder graf meerdere strijders liggen begraven.Ook het beroemde kunstwerk "het treurend ouderpaar"van Kathe Kollwitz valt hier te bewonderen.

Na al die historische verhalen reden we verder naar Zoutenaaie, ooit het kleinste dorp van België.In de enige taverne die nu ook bijna haar deuren sluit werden we hartelijk ontvangen.Kip met frietjes en nog een dessertje vielen in de smaak.Eenvoudig maar keurig opgediend.Langs kronkelende wegen terug richting autostrade waar we het thuisfront rond 21u bereikten.